Image
8.11.2016 0 Comments

Prečo nie je 60 fps ako 60 fps?

Šesťdesiat obrázkov za sekundu sa považuje za optimálnu snímkovú frekvenciu aj pri dynamických scénach s masívnym bitratom, či už ide o video, animácie, alebo hry, skrátka všetko pohyblivé, čo je výsledkom renderovania. Samozrejme, existujú i výnimky, kde plne postačuje aj pomalší sled obrázkov, či naopak, nestačí ani 60 fps. Predmetom tohto článku však nie je polemika o dostatočnej či nedostatočnej snímkovej frekvencii, ale to, že papierová hodnota fps (frames per second) je veľmi skresľujúca a s istotou si podľa nej nedokážete predstaviť výsledný vnem, ako bude plynulosť vyhodnocovať vaše zrakové ústrojenstvo. Možno ste sa už stretli s tým, že monitorujúci program na pozadí (napr. populárny Fraps) vás ubezpečoval, že všetko beží plynulo, no nemohli ste v obraze prehliadnuť drobné trhanie. A nebola to žiadna ilúzia. V týchto momentoch dochádza k oneskoreniu vykresľovania na úrovni jednotlivých obrázkov, ktoré sa pri ojedinelom výskyte po spriemerovaní na takú hrubú hodnotou, ako je fps, úspešne vyhladí, čím sa dostáva mimo pozornosti jednoduchého monitoringu. To, že výkonnostné testy najnovšieho Battlefieldu v 4K s dvoma GeForce GTX 1080 v SLI vychádzajú cez 90 fps a ani minimálne fps nespadajú pod 60, ešte nezaručuje bezchybnú plynulosť, ako by sa mohlo z výsledkov zdať. A obzvlášť to platí v prípade zapojenia dvoch grafík, kde karty ešte k tomu všetkému bojujú so vzájomnou synchronizáciou GPU, ktorá nie je nikdy stopercentná. Vďaka obrovskej hrubej sile síce dokážu vygenerovať pôsobivé, veľmi vysoké čísla, no v praxi môžete mať k (ne)plynulosti chodu hry výhrady. Po presnejšie výstupy musíte zájsť na úroveň časov jednotlivých obrázkov a správanie vypozorovať z priebehových grafov. Tie prinášajú obrovské množstvo informácií a jediná ich nevýhoda je to, že sa nedajú interpretovať jedným číslom a ťažko sa pri zachovaní prehľadnosti navzájom porovnáva viac nezávislých meraní. To je jeden z dôvodov, prečo sa tento spôsob nezvykne používať v testoch grafických kari ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Vyhľadávanie

PC forum button

Najnovšie videá